Disclaimer Scholten Ongediertebestrijding

Hier zijn de algemene voorwaarden te vinden voor alle behandelingen, dan wel preventief als

curatief, die Scholten Ongediertebestrijding bij u uitvoert. Mochten er onverhoopt onduidelijkheden

zijn over de algemene voorwaarden, neem hierover dan contact op middels WhatsApp, telefonisch of

de mail voor uitleg. Indien er wijzigingen zijn in de algemene voorwaarden, zullen klanten daar via de

mail van op de hoogte gebracht worden. Wij houden van transparantie.

De algemene voorwaarden van Scholten Ongediertebestrijding zoals gedeponeerd bij de Kamer van

Koophandel te Groningen. Gewerkt wordt onder licentienummer 7687539168 volgens IPM-waarden.

Gebruik wordt gemaakt van aanwezige kennis, verkregen door behaalde opleidingen.

E-mail: info@scholtenongediertebestrijding.nl

Website: www.scholtenongediertebestrijding.nl

Disclaimer Algemene voorwaarden

De onderstaande algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten, producten,

werkzaamheden en bezigheden van Scholten Ongediertebestrijding.


Artikel 1 – Definities

Uitvoerend Bedrijf: Scholten Ongediertebestrijding, gevestigd te Zuidbroek, KvK-nummer: 90244508, werkend onder licentienummer

Klant: Degene met wie een overeenkomst aangegaan is, danwel in bedrijfsvorm als in privépersoon.

Partijen: Scholten Ongediertebestrijding en de Klant

Opdrachtgever: klant, opdrachtnemer: Scholten Ongediertebestrijding


Artikel 2 – Toepassing Algemene voorwaarden

Deze algemene voorwaarden zijn geldend voor alle offertes, orderbevestigingen, overeenkomsten en aanbiedingen van Scholten Ongediertebestrijding met klanten. Dit vervalt enkel tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Door het verstrekken van een opdracht tot uitvoering van werkzaamheden gaat de opdrachtgever met de toepasselijkheid van deze voorwaarden akkoord.

Scholten Ongediertebestrijding en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden indien dat schriftelijk is afgesproken.

Scholten Ongediertebestrijding en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.


Artikel 3 – Totstandkoming overeenkomsten

Alle offertes zijn vrijblijvend, tenzij het tegendeel uitdrukkelijk blijkt.

Een overeenkomst wordt geacht als tot stand gekomen vanaf het moment dat deze schriftelijk bevestigd is. Dan wel, bij gebreke daarvan, zodra met de uitvoering van de opdracht begonnen is.

Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij uitdrukkelijk een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.

Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.

Een overeenkomst komt tot stand zodra deze schriftelijk door beide partijen is bevestigd. Offertes zijn vrijblijvend tot aanvaarding door de klant. Na aanvaarding door de klant kan Scholten Ongediertebestrijding de offerte niet intrekken na een termijn van 7 dagen, tenzij er sprake is van uitzonderlijke omstandigheden die schriftelijk moeten worden meegedeeld aan de klant.


Artikel 4 – Prijzen

Scholten Ongediertebestrijding hanteert prijzen in euro’s. In contracten staat of bedragen inclusief btw of exclusief btw zijn.

Scholten Ongediertebestrijding mag de prijzen van aangeboden diensten en toe te passen producten te allen tijde aanpassen.

Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Scholten Ongediertebestrijding niet kon voorzien ten tijde van het doen van een aanbieding of het tot stand komen van een overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.

De consument mag de overeenkomst ongedaan maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.

Scholten Ongediertebestrijding stelt de prijs van dienstverlening vast op basis van werkelijke bestede uren, tenzij schriftelijk anders bepaald.

De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven, terug te vinden in de betreffende offerte of het betreffende contract.

Wanneer Scholten Ongediertebestrijding en de Klant voor een dienst een totaalbedrag afspreken, is dit altijd de richtprijs, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.

Scholten Ongediertebestrijding mag tot 10% van de richtprijs afwijken.

Scholten Ongediertebestrijding moet de Klant tijdig laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.

De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.

Scholten Ongediertebestrijding mag zijn prijzen jaarlijks aanpassen.

Scholten Ongediertebestrijding zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.

De Klant mag de overeenkomst met Scholten Ongediertebestrijding opzeggen, indien de Klant het niet eens is met de prijsverhoging.


Artikel 5 – Betalingen en betalingstermijn

Scholten Ongediertebestrijding mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.

De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na facturering hebben gedaan, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is vastgelegd. Overschrijding hiervan lijdt tot een herinneringsbericht. Hierbij is de Klant herinneringskosten verschuldigd van €15,00 inclusief btw. Indien de klant na een tweede herinnering nog steeds niet heeft betaald, kunnen incassokosten in rekening worden gebracht volgens de wettelijk toegestane tarieven.

De betalingstermijnen die Scholten Ongediertebestrijding hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke treedt, zonder dat Scholten Ongediertebestrijding aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen. Meerkosten zullen hiervan gevolg zijn.

Scholten Ongediertebestrijding mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de dienst(en).

De facturering van een serviceovereenkomst geschiedt per maand achteraf tenzij in geschrift anders overeengekomen.

De facturering van een losse opdracht geschiedt na de eerste afspraak van die opdracht achteraf.

Scholten Ongediertebestrijding mag particuliere opdrachtgevers verplichten tot betaling tijdens de eerste afspraak, zowel contant als via PIN.

Bij elke afspraak is de opdrachtgever voorrijkosten/inspectiekosten verschuldigd aan Scholten Ongediertebestrijding, ook als hier geen verdere werkzaamheden uit voortkomen.


Artikel 6 – Opzegging en beëindiging

Doorlopende overeenkomsten zullen slechts kunnen worden opgezegd met inachtneming van een termijn van drie maanden, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Tot er rechtsplichtig is opgezegd, blijft de opdrachtgever te allen tijde aansprakelijk voor alle uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen. Doorlopende overeenkomsten worden stilzwijgend verlengd met dezelfde periode als waarvoor de overeenkomst in eerste instantie is aangegaan.

Bij annulering van een overeenkomst ten gevolge van welke oorzaak dan ook, is Scholten Ongediertebestrijding gerechtigd aan de opdrachtgever alle tot dan gemaakte kosten in rekening te brengen, evenals een percentage van 25% van het bedrag, dat met de overeenkomst gemoeid is in verband met winstderving.

Bij niet-nakoming van de overeenkomst door één der partijen zal de overeenkomst door de andere partij onmiddellijk kunnen worden opgeschort of ontbonden zonder rechterlijke tussenkomst, tenzij de eerstbedoelde partij alsnog, na daartoe in gelegenheid gesteld te zijn, binnen een redelijke termijn aan zijn verplichting voldoet. Uitzonderingen binnen opzegging staan in Artikel 7.


Artikel 7 – Niet-nakoming en beëindiging

Indien niet-nakoming van een overeenkomst te wijten is aan één of meerdere van de volgende oorzaken: oorlog, revolutie, storingen in de geregelde aanvoer van grond- en hulpstoffen, water en elektriciteit, staking, bedrijfsbezetting, brand of transportmoeilijkheden, zal de niet-nakoming geacht worden het gevolg te zijn van overmacht.

In andere gevallen waarin één der partijen zijn verplichtingen niet nakomt, alsmede in geval een der partijen surseance van betaling aanvraagt, in staat van faillissement wordt gesteld of wordt geliquideerd, zal de andere partij het recht hebben de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst op te schorten dan wel te ontbinden, zonder tot schadevergoeding gehouden te zijn en onverminderd alle hem verder toekomende rechten.


Artikel 8 – Garanties en aansprakelijkheid

Wanneer de Klant en Scholten Ongediertebestrijding een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Scholten Ongediertebestrijding enkel een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders vastgelegd.

Mededelingen door of namens Vincent Scholten, Scholten Ongediertebestrijding betreffende de kwaliteit van de (te) verrichte(n) werkzaamheden, de behandeling in de ruimste zin, de eigenschappen van de gebruikte middelen enzovoorts gelden alleen als garantie indien zij schriftelijk en uitdrukkelijk in de vorm van een garantie zijn gedaan.

Vincent Scholten, Scholten Ongediertebestrijding verplicht zich in te spannen om de afgesproken werkzaamheden naar beste vermogen te verrichten in het licht van het beoogde resultaat. De aard van deze werkzaamheden laat in het algemeen niet toe dat Vincent Scholten, Scholten Ongediertebestrijding zich kan verplichten tot het bereiken van beoogde resultaat.

Scholten Ongediertebestrijding is niet aansprakelijk voor schade die bij of in het kader van de uitvoering der werkzaamheden mocht ontstaan aan zaken van de opdrachtgever of van derden of aan personen, tenzij deze schade een gevolg is van opzet of grove schuld aan de kant van Scholten Ongediertebestrijding. In dit geval zal de aansprakelijkheid het bedrag waartegen de werkzaamheden zijn verricht niet te boven gaan.

Voor zover na toepassing van lid 4 enige aansprakelijkheid resteert, dan is Scholten Ongediertebestrijding uitsluitend aansprakelijk voor directe schade tot een maximum van het bedrag waarvoor de werkzaamheden zijn verricht.

Indien garantie op diensten gegeven is, kan deze garantie vervallen door schade door ongevallen, door schade door aangebrachte wijziging door de Klant of derden, door niet nakomen van afspraken door de Klant.

Het risico van beschadiging of diefstal van toegepaste producten, gaat over op de Klant zodra deze juridisch of feitelijk geleverd zijn.


Artikel 9 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

Eventuele geschillen tussen Scholten Ongediertebestrijding en de opdrachtgever die niet kunnen worden geschikt, zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement van de opdrachtnemer. Nederlands recht is van toepassing.


Artikel 10 – Het bestrijden van knaagdieren

De weringmaatregelen als door Scholten Ongediertebestrijding aangegeven in een inspectierapport moeten binnen de aangegeven termijn door opdrachtgever zijn aangebracht.

De deuren dienen zo veel mogelijk gesloten te blijven.

Tijdens het bestrijden moeten katten en andere huisdieren uit de buurt gehouden worden en goed worden gevoerd.

De wanden van het te bestrijden object dienen bereikbaar te zijn. Dat wil zeggen dat bij voorkeur alle pallets, materialen etc. 50 cm van de wand en van elkaar af geplaatst moeten worden.

De afgesproken delen van het pand, zoals kruipruimtes enzovoorts moeten bereikbaar worden gemaakt door de opdrachtgever.

De door ons aangegeven hygiënische maatregelen moeten zoveel mogelijk uitgevoerd worden.

Uitwerpselen dienen wekelijks verwijderd te worden door opdrachtgever.

Voerkisten etc. mogen alleen in overleg met opdrachtnemer verplaatst worden. Tevens dienen deze voerkisten aan de buitenkant netjes gehouden te worden door de opdrachtgever.


Artikel 11 – Het bestrijden van insecten, mijten en vliegend ongedierte

Bij vlooienbehandeling dient het tapijt zo vrij mogelijk gemaakt te worden. Kleden moeten verwijderd worden en buiten opgehangen worden door opdrachtgever, deze worden dan behandeld. Het beddengoed moet in dichte zakken of wasmachine gedaan worden door opdrachtgever. Alleen matras en kussen(s) mogen aanwezig zijn. Het beddengoed moet gewassen worden op 60 graden, evenals hondenkleden, kattenkleden et cetera. De waakvlam moet gedoofd worden en elektra ontkoppeld. Tevens moet vooraf door de opdrachtgever grondig worden gestofzuigd en de stofzuigerzak geleegd worden. Huisdieren en bewoners moeten gedurende 4 uren ergens anders verblijven. Bij aquaria moet de filterpomp uitgezet worden gedurende 4 uren. Bij vlooienbestrijding dient de opdrachtgever adviezen op te volgen omtrent het behandelen van de vlooien op het huisdier zelf.

Tot 4 uren na de behandeling moet grondig geventileerd worden en mag er niet gestofzuigd worden. Dit in verband met de noodzakelijke nawerking van toegepaste middelen. De bestrijding wordt dan volledig afgerond.

Bij kakkerlakken wordt gewerkt met lokgeldruppels. Dit zorgt voor een minimale overlast. Om de opname hiervan te optimaliseren, dient tijdens de behandeling de omgeving zo schoon mogelijk gehouden te worden. Bij signalering van kakkerlakken dient u Scholten Ongediertebestrijding direct te waarschuwen. Een nabehandeling kan namelijk nodig zijn. De gel mag gedurende de werkzame periode niet verwijderd worden, dit is 6 weken vanaf behandeling.

Bij overige insecten dient u vooral de afgesproken tijd te ventileren en de tijd dat u de ruimte niet mag betreden aan te houden.


Artikel 12 – Het bestrijden van insecten in het algemeen

In de offerte vermelde afspraken over afdekken, afzetten aquariumpomp enzovoorts, dienen te worden nagekomen.

Levensmiddelen dienen zoveel mogelijk verwijderd te worden uit de te behandelen ruimte, in het bijzonder fruitschalen enzovoorts.

Huisdieren en personen mogen de ruimte niet betreden binnen afgesproken tijd (vaak is dit gedurende de behandeling en de eerste 4 uur na de behandeling).

Meerwerk zal worden berekend in een reële verhouding met het extra uitgevoerde werk.

Scholten Ongediertebestrijding aanvaardt geen aansprakelijkheid voor het gebruikte product.

Vlekken ontstaan door oplossingen van nicotine en schoonmaakmiddelen op plafonds en wanden, zijn niet voor rekening van Scholten Ongediertebestrijding


Artikel 13 – Het bestrijden van houtaantastende insecten en preventief beschermen van hout

Het te behandelen hout moet zo goed mogelijk bereikbaar zijn, hierover worden afspraken gemaakt tussen opdrachtnemer en opdrachtgever.

De te behandelen ruimtes moeten ontruimd worden. Scholten Ongediertebestrijding verwijdert aanwezige materialen zelf; dit wordt extra verrekend.

Bouwkundige gebreken zoals lekkages moeten zo goed mogelijk hersteld zijn en/of worden.

Het te behandelen hout moet spuitklaar zijn, dus geen beschermende laag meer bevatten (lak, beits, verf etc.). Indien het hout niet spuitklaar is, maakt Scholten Ongediertebestrijding het hout spuitklaar. Dit gebeurt tegen meerprijs.

Indien er volgens afspraak bepaalde goederen blijven staan, dienen deze door de opdrachtgever beschermd/afgedekt te worden. Scholten Ongediertebestrijding is niet aansprakelijk voor schade aan deze goederen.

Levensmiddelen dienen altijd verwijderd te worden door opdrachtgever.

Open vuur en vooral waakvlammen moeten vooraf door de opdrachtgever worden gedoofd.

Huisdieren mogen gedurende de behandeling, evenals tot 4 uur na de behandeling, niet in de te behandelen ruimte verblijven. Dit geldt ook 4 uur voor de aangrenzende vertrekken. Let hierbij ook op vogels en vissen.

Elektronische apparatuur, tl’s en armaturen enzovoorts moeten door de opdrachtgever deugdelijk afgedekt en ontkoppeld worden; plexiglas, vloerbedekkingen, natuurstenen vloeren, delen van de kapconstructie die niet behandeld dienen te worden, boeken enzovoorts moeten deugdelijk afgedekt worden door de opdrachtgever, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders overeengekomen.

Na de behandeling moet voldoende worden geventileerd en mogen behandelde ruimtes en aangrenzende ruimtes 4 uur niet worden betreden.

Indien het een ‘open’ dakconstructie betreft (zonder beschot), moeten vijvers buiten ook goed worden afgedekt door opdrachtgever. Lekkages ontstaan op onderliggende plafonds enzovoorts zijn niet voor rekening van Scholten Ongediertebestrijding.

Garantie op alle door ons behandelde delen is volgens de overeenkomst. Op behandeld hout, onbereikbare en onbehandelde delen wordt geen garantie gegeven. Dit geldt ook voor delen die in de was staan bij bijvoorbeeld meubels, vloeren etc. Wanneer de andere zijde van het hout niet te behandelen is, zoals bij potdeksels, binnenkant dakbeschot enzovoorts, kan op de onbehandelde zijde geen garantie gegeven worden.

Inspectierapporten hebben enkel en alleen betrekking op de door Scholten Ongediertebestrijding bekeken en bereikbare delen. Dit geldt tevens voor adviezen. Scholten Ongediertebestrijding kan niet aansprakelijk gesteld worden voor delen die niet bekeken konden worden tijdens inspectie.

Bij boktoraantastingen dient Scholten Ongediertebestrijding de aantastingen open te maken. Hierdoor kan zichtbare schade aan de constructie ontstaan. Dit is nodig voor een afdoende bestrijding. Indien bij de inspectie geen boktorsporen waren aangetroffen en deze bij de bestrijding wel aangetroffen worden, zal het openkrabben van de aantasting als meerwerk aangerekend worden. Dit zal in overleg gaan met opdrachtgever.

Indien er beschermde diersoorten bij gebouwen bij de opdrachtgever aanwezig zijn, dient dit vroegtijdig gemeld te worden bij Scholten Ongediertebestrijding.

Scholten Ongediertebestrijding aanvaardt geen aansprakelijkheid voor het gebruikte product en eventuele schade (bedoeld in de ruimste zin van het woord) die ontstaan is door het gebruik van producten ten behoeve van de werkzaamheden (lekkage, strepen, verkleuring enzovoorts).

Scholten Ongediertebestrijding is niet aansprakelijk voor schade aan beschermde goederen. Extra werkzaamheden die niet zijn opgenomen in de oorspronkelijke overeenkomst worden beschouwd als meerwerk en zullen tegen de gebruikelijke tarieven in rekening worden gebracht. Gebruik van extra vloeistof en meerspuitwerk zal altijd als meerwerk aangerekend worden.

Indien de opdrachtgever de situatie verandert aan, op of bij objecten waar garantie van toepassing is, zonder dit vooraf bij Scholten Ongediertebestrijding te melden, dan is Scholten Ongediertebestrijding gemachtigd de garantie te laten vervallen. Dit zal gelden bij iedere vorm van wering, bestrijding enzovoorts.


Artikel 14 – Klachtenregeling

Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 14 dagen volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij Scholten Ongediertebestrijding. Indien een klacht later wordt geformuleerd, leidt dit in beginsel tot verval van recht, tenzij de belangen van Scholten Ongediertebestrijding daardoor niet worden geschaad.


Artikel 15 – Privacy

Scholten Ongediertebestrijding verwerkt persoonsgegevens in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Persoonsgegevens worden uitsluitend gebruikt voor de uitvoering van de overeenkomst en niet gedeeld met derden zonder toestemming van de klant. De klant heeft het recht om zijn of haar persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te laten verwijderen.


Artikel 16 – Toepasselijk recht en forumkeuze

Op alle overeenkomsten tussen Scholten Ongediertebestrijding en haar klanten is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Alle geschillen die voortvloeien uit of verband houden met de overeenkomsten tussen Scholten Ongediertebestrijding en haar klanten, zullen bij uitsluiting worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement Groningen, tenzij dwingendrechtelijke bepalingen anders voorschrijven.

Partijen zullen eerst trachten om geschillen in onderling overleg op te lossen, alvorens een beroep te doen op de rechter.